dnes má meniny Cecília
zajtra Klement
22.11. 2019
Poznáte superfood?
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Skutočne nejde o žiadny výstrelok dnešnej doby, ktorá niekedy praje aj skutočným bizarnostiam.  Superfood alebo superpotraviny totiž poznali už tie najstaršie civilizácie! Svoje stravovanie a celkový životný štýl mali úzko späté s prírodou, ktorej sa prispôsobovali. Veď nájsť dostatok výživného jedla (potravín) v drsných podmienkach bolo otázkou prežitia. Naša generácie síce podobné problémy riešiť nemusí, napriek tomu by superpotraviny vo vašom jedálničku nemali chýbať.

Súčasný trend v životnom štýle hovorí jasne: zdravá strava a pravidelný pohyb sú základ! Superpotraviny by mali byť bezpochyby jeho súčasťou. Možno ich máte v strave (ne)dostatok, no ani o tom neviete. Ich pozitívny vplyv však preukázali nielen dlhoročné skúsenosti, ale i odborné výskumy a pozorovania. Vo všeobecnosti sú bohaté na vitamíny, minerály, živiny a antioxidanty. Obsahujú špecifické látky s blahodarnými účinkami na zdravie, podporujú imunitu, niektoré dokonca dokážu ovplyvniť zdravotný stav či prípadnú liečbu. Ako nájsť superpotraviny vo vašom jedálničku, chladničke či komore? Určite k nim nebudú patriť tie, ktoré sú ich presným opakom – nášmu telu nedodajú nič „extra“, ich pravidelné prijímanie mu môže dokonca uškodiť.

Je ich dosť?

Ak ste aj vy práve v mysli urobili veľkú inventúru potravín doma, možno vás množstvo superpotravín prekvapilo; pozitívne či negatívne. Odborníci na stravovanie totiž najčastejšie hovoria, že ich je približne 50. Dá sa teda povedať, že sú pomerne vzácne. Väčšina pochádza z drsných prírodných podmienok, napríklad z oblastí púští, tropických pralesov alebo nadmorských výšok. Toto prostredie ich „prinútilo“ zadržiavať v sebe čo možno najviac živín, aby dokázali prežiť. K superpotravinám tak patrí napríklad aj čaj, rôzne druhy ovocia a ďalšie základné potravinové zdroje, ktoré neboli priemyselne spracované. Navyše sa delia aj do kategórií; vzájomnou kombináciou z nich možno pripraviť aj „super-zdravé“ pokrmy! Avšak pozor, nesprávna úprava v nich zabíja všetky cenné zložky. V prípade, že si takúto „bombu“ chcete pripraviť doma tak vedzte, že dôkladnosť a štipka opatrnosti je na mieste. Rovnako to platí aj vtedy, ak si svoj superfood chcete kúpiť. Stavte vždy na kvalitné a overené značky s kontrolovanou výrobou.

Super zdravé a dostupné

Päťdesiat druhov superpotravín sa síce nejaví ako vysoké číslo. Napriek rozširujúcemu sa povedomiu, môže byť niekedy problém ich dostupnosť, cena či kvalita. Ktoré by ste teda mali uprednostniť, aby ste ich zohnali aj počas bežného víkendového nákupu, za cenu, ktorá nepoloží váš rozpočet na kolená a s požadovanými vlastnosťami?

  • Aloe vera, acai, arónia, brusnice, rakytník, goji, granátové jablko

Skvele sa hodia na prípravu ovocných štiav, či už samostatne alebo ako ochucujúca zložka. Vhodné sú najmä na raňajky ako smootie, do jogurtu alebo ovsenej kaše. Niektoré sú výborné aj v sušenej forme.

  • Zeler, mrkva, červená repa, špenát, brokolica

Konzumujte ich surové, napríklad ako prílohu k mäsu na obed či večeru. Pripravte si ich aj ako šťavu na olovrant – zasýtia, dodajú energiu, hromadu antioxidantov a živín.

  • Chlorella, spirulina, zelený jačmeň, mladá pšenica

Kúpite ich v rôznych formách, zvyčajne ako prášok. Ten stačí zaliať vodou, premiešať a vypiť. Známe sú svojimi schopnosťami čistiť črevá od zvyškov strávenej potravy a nahromadených toxínov.

  • Chia a quinoa, konopné, slnečnicové, ľanové, sezamové semienka

V našich zemepisných šírkach sú dôverne známe a využívané napríklad pri pečení. Ak z nich chcete vyťažiť maximum, pridajte ich do šalátov, nátierok, prípadne konzumujte samotné. Chia sa tu tiež stihli udomácniť, patria najmä do obľúbených smoothies, jogurtov a pudingov. Quinoa je vhodnou prílohou.

  • Vlašské, píniové, lieskové, makadomové oriešky, kešu, mandle, para orechy
  • Kurmuma, cesnak, zázvor
  • Hliva ustricová, reishi, shiitake
  • Med

Všetko s mierou!

Presvedčili vás predchádzajúce riadky o dôležitosti superpotravín? Dajte pozor, aby ste to neprehnali. Skutočne nemusíte do svojho jedálnička zakomponovať všetky známe. Choďte na to opatrne a tieto zmeny robte postupne a nenápadne. Veď aj stará múdrosť hovorí, že všetkého veľa škodí. Prechod na výlučne super zdravé potraviny a jedlá sa vám môže poriadne vypomstiť problémami s trávením. V konečnom dôsledku si vypestujete odpor ku všetkému zdravému a radšej sa vrhnete na pečenú krkovičku.

Náš tip: Majte svoj Superfood vždy po ruke!

Superfood s chia od spoločnosti Novofruct SK spája v sebe lahodnú chuť ovocia, energiu chia semienok a osvieženie kdekoľvek a kedykoľvek počas dňa! Uhasí nielen smäd, ale aj zasýti v prípade, že si na obed či večeru budete ešte musieť chvíľku počkať. Superfood neobsahuje dokonca žiadny pridaný cukor! Nájdete ho v troch neodolateľných príchutiach. Vychutnať si tak môžete jablko, kombináciu jablka, pomaranča a ananásu, alebo zaexperimentovať s jablkom, bielym jogurtom, mangom, banánom, medom a zrnkami qiunoa.

   
PR