dnes má meniny Iĺja Eliáš
zajtra Daniel
20.7. 2019
Jogurtom sa prisudzujú rôzne zdravotné účinky
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Preukázaný je ich blahodarný vplyv na črevné prostredie a na štíhlu líniu. Nemali by chýbať v našej strave!
Nikto nepochybuje o tom, že mliečne výrobky sú zdravé. Ale sú skutočne také, ako sa nám snaží vnútiť reklama? Naše predpisy nie sú také prísne ako napríklad francúzske alebo belgické, kde jogurt nesmie obsahovať žiadne prídavky, teda žiadne stabilizátory, ale ani vitamíny alebo iné mliečne kultúry. Sú však prísnejšie než trebárs v Nemecku alebo vo Veľkej Británii, kde môže byť za jogurt označený aj výrobok, ktorý bol tepelne ošetrený, a tým zbavený aj blahodarných živých baktérií.

Jogurt je teda u nás definovaný ako kysnutý mliečny výrobok, získaný kysnutím mlieka jogurtovou kultúrou (Lactobacillus bulgaricus a Streptococcus thermophillus). Smú sa do neho pridávať aj iné než jogurtové kultúry, napr. bifidobaktérie. Predpisy priamo nezakazujú používať stabilizátory. Hovoria len, že musí byť zachovaný predpísaný počet živých organizmov.

JE VEĽA DÔVODOV, PREČO JESŤ JOGURTY

Mlieko a mliečne výrobky sú bohaté na bielkoviny, vitamíny A, B2, B12 a D, kyselinu listovú, ale predovšetkým sú bohatým zdrojom vápnika. Ich jedinou nevýhodou je niekedy vyšší obsah tukov, predovšetkým pri tučných syroch. To sa však netýka jogurtov, aj plnotučný jogurt je v podstate nízkotučný výrobok. Jogurtom sa prisudzujú aj rôzne zdravotné účinky, z ktorých mnohé nie sú preukázané. Isté je, že živé jogurtové kultúry majú priaznivý vplyv na črevné prostredie. Má to však háčik. Musí ich byť veľa. Predpísané množstvo je rádovo v miliardách. Či ich skutočne majú po celý čas trvanlivosti, to je otázka. Keď vieme, že ich obsah časom klesá a že počet mikroorganizmov nikto nekontroluje…

Aké poznáme druhy jogurtov?
PEVNÉ

Pri jogurtoch s pevnou konzistenciou sa zaočkované mlieko plní priamo do obalu, kam sa prípadne na dno pridá ochucujúca zložka. Uzavretý obal sa umiestní do boxu, kde pri teplote okolo 35 stupňov fermentuje. Za tri hodiny sa v ňom rozmnožia milióny jogurtových baktérií, ktoré zaútočia na laktózu, cukor obsiahnutý v mlieku, a premení ju čiastočne na kyselinu mliečnu, tá zmení štruktúru mliečnych bielkovín na hladkú zrazeninu. Keď má jogurt dostatočnú kyslosť, rýchle sa ochladí na štyri až šesť stupňov. Výsledok: Jogurt je kyslejší, má pevnejšiu konzistenciu, keď sa do neho ponorí lyžička, vylúpne sa celá vrstva.

MIEŠANÉ

Fermentácia neprebieha v obaloch, ale vo veľkých tankoch. Zrazená jogurtová hmota sa po zakvasení premieša, prípadne aj s ochucujúcou zložkou. Hotový výrobok sa potom dávkuje do obalov a vychladí v chladiarni. Niekedy sa do mlieka pridávajú stabilizátory, zvyčajne škrob alebo želatína, ktoré zvyšujú krémovitosť a zlepšujú chuť (najmä pri nízkotučných výrobkoch), zabraňujú uvoľňovaniu srvátky a usadzovaniu ochucujúcich zložiek. Týmto spôsobom sa vyrába väčšina jogurtov. Výsledok: Jogurty sú jemnejšie a krémovejšie, neuvoľňuje sa z nich srvátka a ovocie zostáva rovnomerne rozmiešané.

Môžu ľudia, ktorí neznášajú mlieko, jesť jogurty?

- Niektorí ľudia zle trávia laktózu, cukor obsiahnutý v mlieku. Spôsobuje im kŕče, nadúvanie a hnačky alebo vracanie. Kvasené mliečne výrobky majú lepšiu stráviteľnosť než mlieko, pretože obsahujú omnoho menej laktózy.

Koľko kilojaulov má jedna 125-gramová porciaprírodného/ovocného jogurtu?

- plnotučný 353/500
- nízkotučný 227/300.

Môžu sa jogurty jesť spolu s antibiotikami?

- Áno. Jogurt prispieva k obnoveniu črevnej flóry, ktorú majú antibiotiká tendenciu čiastočne ničiť, čo prináša riziko hnačiek, alebo naopak, zápchy. Ale pozor, nesmiete to preháňať, veľké množstvo vápnika môže u niektorých antibiotík znížiť ich účinnosť.

Čo s tekutinou, ktorá sa niekedy objaví na povrchu jogurtu?

- Srvátka sa oddeľuje len pri jogurtoch vyrobených klasickým spôsobom, zakvasených v obaloch. Neodstraňujte ju, ale zamiešajte do jogurtu, obsahuje totiž cenný vápnik a bielkoviny.

Je jogurt ešte čerstvý výrobok, keď vydrží tri týždne?

- Do jogurtov sa v žiadnom prípade nepridávajú žiadne konzervačné látky. Vydrží dlhšie než kedysi, pretože sa dnes vyrábajú v lepších hygienických podmienkach. Kvalitnejšie sú aj obaly a hlavne východisková surovina - mlieko.

A ešte pár rád:
MARGARIN NIE JE ZDRAVŠÍ AKO MASLO

Maslo prináša vitamín A, ktorý sa nachádza len v živočíšnych tukoch. Keď budete jesť len margarín, nebudete mať vitamín A, ktorý je dôležitý pre rast, ochranu kože a zraku. Preto ho výrobcovia do margarínov pridávajú. A to je nezmysel. Prečo by mal zdravý človek, ktorý nemá problémy s nadváhou alebo cholesterolom, jesť margarín s dodaným vitamínom A, keď ho môže mať v masle? Zlé je, keď budete jesť len margarín, rovnako ako keď budete jesť len maslo. Treba prijímať rastlinné i živočíšne tuky.

ASPOŇ RAZ DO TÝŽDŇA NA STOLE RYBU

Ryba by sa mala na našom stole objaviť aspoň raz do týždňa. Jedna porcia totiž poskytuje optimálny prísun hodnotných bielkovín, minerálnych látok, stopových prvkov (jód, fosfor, železo, vápnik), vitamínov B1 a B2, A a D a nenasýtených mastných kyselín. Cenný je aj vysoký obsah vápnika a fosforu a ich priaznivý vzájomný pomer z hľadiska metabolizmu. Fluór má rozhodujúci vplyv na správny vývoj zubov a kostí. Sladkovodné ryby majú vyšší obsah vitamínov skupiny B. Morské ryby sú bohaté na stopové prvky jód a selén a životne dôležité mastné kyseliny omega 3. Životne dôležitý stopový prvok jód tvorí súčasť hormónov štítnej žľazy. Tie podporujú rast buniek, udržujú stálu telesnú teplotu a ovplyvňujú mnohé funkcie látkovej výmeny. Ak nemá štítna žľaza k dispozícii dostatok jódu, vyrovnáva tento nedostatok spomalením rastu. Podľa druhu ryby a obsahu tuku v mäse majú obzvlášť morské ryby relatívne vysoký obsah mastných kyselín omega 3. Z týchto životne dôležitých viackrát nasýtených mastných kyselín vytvára ľudské telo tkanivové bunky. Tie priaznivo ovplyvňujú krvný obraz a krvný tlak a zlepšujú prietok krvi v žilách. Sú schopné znížiť riziko srdcovocievnych ochorení.