dnes má meniny Viola
zajtra Gertrúda
18.5. 2022
Starostlivosť o hrádzu po pôrode
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Po pôrode je oblasť hrádze, skladajúca sa zo svalov panvového dna, ďalších tkanív a kože, často zdurená a bolestivá. Možno vám urobili nástrih (epiziotómiu), alebo vám tkanivo popraskalo, alebo máte hemoroidy. Ponúkame vám rady, prehľad cvičení, ktoré môžete využiť hneď druhý deň po pôrode a ktoré vám uľavia od bolesti.

Obkladanie ľadom
Vložte do chirurgickej rukavice alebo plastového vrecka niekoľko kociek ľadu a zabaľte do vlhkej látky. Aplikujte na prednú časť hrádze (na miesto, kde bol urobený nástrih alebo došlo k roztrhnutiu), alebo pridržte podľa potreby na zadnú časť, kde sa vytvorili hemoroidy. Obkladanie ľadom po dvadsiatich minútach každé dve až tri hodiny znižuje bolesť a zmenšuje opuch.

Ak si zároveň pri obklade opriete nohy vyššie nad plochu, na ktorej budete ležať a panva tak bude vyššie ako srdce, k zmenšeniu opuchu dôjde rýchlejšie.

Ľahké kontrakcie svalov panvového dna
Svaly panvového dna sa skladajú z troch vrstiev, ktoré uzatvárajú spodnú časť panvy. Rozprestierajú sa ako sieť medzi lonovou kosťou a kostrčou. V priebehu pôrodu sa tieto svaly môžu potrhať alebo poškodiť pri nástrihu hrádze. Pokiaľ chcete zmenšiť opuch, bolestivosť a urýchliť hojenie hrádze pomocou zlepšeného prekrvenia, radíme vám opakovať kontrakcie svalov panvového dna.

V sede alebo v ľahu na chrbte mierne stiahnite svaly panvového dna (riaďte sa podľa bolestivosti), ako by ste chcela zadržať moč a črevné plyny. Opakujte po 2 minútach každé 2 až 3 hodiny. Toto cvičenie urýchľuje hojenie hrádze. Nebojte sa, že vám pri sťahovaní svalov panvového dna popraskajú stehy – v priebehu cvičenia sa k sebe tkanivá približujú.
Rada: Toto cvičenie má väčší vplyv na zníženie opuchu a následne tiež bolesti, keď je panva položená vyššie ako srdce (môžete zdvihnúť spodnú časť lôžka alebo si podložiť pod kríže vankúš).

Vhodné polohy
Kvôli opuchu a bolestivosti hrádze možno máte problémy so sedením alebo sa pri sedení necítite pohodlne. V tom prípade je vhodné položiť na stoličku či kreslo vankúš a pred sadnutím stiahnuť si svaly panvového dna a krížov. Keď sa posadíte, uvoľňujte zovretie svalov panvového dna a krížov pomaly. Skontrolujte si, či máte spodnú časť chrbta a chodidlá pevne opreté. Bude sa vám sedieť pohodlnejšie.

V prvých týždňoch po pôrode je pre vás vhodnejšie ležať alebo sedieť, než stáť. Keď stojíte, gravitácia ťahá vnútorné orgány dole, smerom k uvoľnenému panvovému dnu. Namáhajú sa väzy, ktoré držia močový mechúr a maternicu a vyťahujú sa prípadné sťahy. Pokiaľ musíte vstať, stiahnite svaly panvového dna, vtiahnite brucho a pritom vydychujte (brušné dýchanie). Vďaka tomu zostanú svaly panvového dna zovreté a predídete tak bolesti.

Uzamknutie hrádze
Než zakašlete alebo kýchnete, pokúste sa stiahnuť svaly panvového dna, aby ste predišla bolesti a zbytočnému tlaku na stehy. To isté robte pred akoukoľvek činnosťou, ktorá namáha spodnú časť brucha – napríklad vstávanie, chôdze alebo zdvíhanie dieťaťa.

Chantale Dumoulin

ukážka z knihy Ve formě po porodu
Portál 2006.
s povolením vydavateľstva