dnes má meniny Ľuboslav Ľuboslava
zajtra Matúš
20.9. 2019
Tipy na hydratáciu organizmu
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Dehydratáciu spôsobuje nedostatok tekutín, prijímaných telom. Typickými dôsledkami sú potom únava, znížená schopnosť koncentrácie, bolesti hlavy, závraty a svalové kŕče. Naše telo nás takto upozorňuje na to, že trpí nedostatkom tekutín a že bunky v tele sú smädné. Zrkadlo nám neklame, na prvý pohľad v ňom vidíme matnú, zvädnutú pokožku, kruhy pod očami – je známe, že tieto typické príznaky nás tiež upozorňujú na to, že telo trpí nedostatkom tekutín. Na bezproblémové plnenie bežných životných funkcií je nevyhnutné, aby sme dopriali svojmu telu denne 2-3 litre tekutín.

• Tekutiny neprijímame len pitím. Vodu, spolu s vitamínmi, minerálmi a enzýmami obsahuje tiež ovocie a zelenina. Človek, ktorý dodržiava vyvážený jedálny lístok s veľkým množstvom týchto zložiek a malým obsahom nevhodných potravín (údeniny, vyprážané jedlá, sladké a biele pečivo…) sa cíti svieži počas celého dňa.



• Stálu rovnováhu medzi príjmom a výdajom tekutín je potrebné dodržiavať. Potreba tekutín stúpa vždy vtedy, keď sa potíme: pri športe, pri fyzicky náročnej práci, v horúcom počasí alebo pri chorobe.



• Na dodržanie vyváženého pitného režimu je potrebné piť v pravidelných intervaloch malé množstvá tekutiny a to aj vtedy, keď nemáme smäd.



• Denný príjem tekutín je približne dva a pol až tri litre. Ak cítime smäd, strata vody v organizme už dosiahla cca 1% telesnej hmotnosti a je preto potrebné túto stratu nahradiť.



• Pozor tiež na nárazové vypitie veľkého množstva tekutín. Tým len zaťažíme ľadviny.



• Najlepšia je nesladená kvalitná balená stolová voda - jemne sýtená, nesladené ovocné alebo bylinné čaje, čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, neprisládzané prírodné ovocné a zeleninové džúsy.



• Káva, zelený a čierny čaj pôsobia močopudne, preto pri vypití šálku kávy, treba vypiť aj pohár vody, aby sme nahradili jej stratu.






Zdieľať