dnes má meniny Tichomír
zajtra Filip
22.8. 2019
Nezabúdajte na raňajky
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Podľa MUDr. A. Béderovej by raňajky mali byť ľahké a výživné. „Metabolizmus tukov je totiž náročný, zaťažuje tráviaci trakt, spotrebováva veľa kyslíka, čím odkrvuje mozog a svalstvo. Výsledkom je psychická a fyzická únava,“ zdôraznila špecialistka na zdravú výživu.
 


Raňajky by preto mali pozostávať z ovocných štiav a džúsov, mliečnych a kyslomliečnych nápojov, celozrnných cereálnych výrobkov, ľahkých nátierok, bohato doplnených zeleninou a zeleninovými vňaťami.

Desiate by mali zabezpečovať 10 percent celodenného prísunu energie a živín, preto by mali byť biologicky výživné,ale ľahké. Mali by obsahovať kvalitné bielkoviny, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Mnoho rodičov kompenzuje absenciu raňajok u svojich detí nadmernými desiatami, pozostávajúcimi z mäsových výrobkov, paštét a sladkostí.

Okrem toho, že nevhodná skladba desiaty znižuje koncentráciu, dieťa nie je v čase obeda hladné a vynecháva ho.

Pri kvalitných raňajkách stačí na desiatu kyslomliečny výrobok a ovocie, pri ich deficite je vhodné celozrnné pečivo s nátierkou, vňaťami, zeleninou a ovocím.

„Z našich dlhodobých prieskumov, a potvrdil to aj dotazník Zdravej 5, vyplýva, že k najčastejším nedostatkom z hľadiska správnej životosprávy patrí nepravidelné stravovanie, deficit plnohodnotných raňajok a nutrične nadmerné desiate,“ vysvetlila MUDr. A. Béderová. „Z toho potom pramenia ďalšie nedostatky, ako je deficit kompletného obeda a presun stravy do popoludňajších hodín. Dôvodom, prečo deti jedia málo ovocia, zeleniny, rýb, mlieka či kyslomliečnych výrobkov, je aj to, že rodičia im nejdú v spôsobe výživy príkladom. Raňajky bývajú chvatné a nekompletné, chýba spoločné stolovanie.“

podľa odborníkov Zdravej5

FOTO © Ľudovit Mazan