



Okolo 4 rokov dieťa požíva jazyk tvorivejšie a cielenejšie, otázky sú naliehavejšie, presnejšie, lebo túžia po informáciách. Dieťa chápe základné jazykové pravidlá a používa ich v bežnej reči.
Tieto pravidlá vie aplikovať na nové slová, ktoré pribralo do svojho slovníka. Často vytvára pozoruhodné novotvary.
- Predlžuje vety pomocou spojky „a“.
- Chápe a správne aplikuje základné jazykové pravidlá: vytvára množné číslo podstatných mien, slovesné časy a používa ich v bežnej reči.
- Spojku „a“ využíva často, má tendenciu vytvárať pridlhé vety, ťažkopádne pre poslucháča.
- Dieťa rozpráva s väčšou usilovnosťou, rozpráva rado a je rado, keď ho dospelý počúva.
- Deti sa začínajú zaujímať písmenká.
- Možno vie identifikovať (označiť) dve rovnaké slová zložené z dvoch – troch písmen.
- Dieťa vie opísať chute.
- Dieťa začína používať jazyk na vyjadrovanie pocitov, získavanie vedomostí a podrobnejších informácií. Kladie otázky: Ako? Prečo? (viď rozvoj intelektu a myslenia: zisťovanie kauzality vecí).
- Dieťa si rado pozerá fotografie a obrázkové knižky a obrázky s množstvom detailov, rado o nich počúva, rado si ich komentuje („číta“).
- V tomto veku sa začína prejavovať zmysel pre humor dieťaťa, dieťa obľubuje slovný humor.
- Dieťa rado hovorí slová mimo kontextu – zdá sa mu, že tak vytvorilo vtip.
- Je to zároveň znak rozvíjajúcej sa schopnosti prekročiť doslovné chápanie slova.
- Má rado veselé básničky a rozprávky, má rado rozprávky, v ktorých majú postavy smiešne mená a hovoria čudné veci.
- Dieťa začína prejavovať záujem o klasické rozprávky.
Deti v tomto veku začínajú rozprávať veľmi intenzívne, radi, reč využívajú ako spôsob presadzovanie autonómnosti, ale aj sociálneho kontaktu. Keď sa rozpráva s dospelým, cíti sa byť dôležité. To znásobuje ich túžbu komunikovať. Niektoré deti sa práve v tomto období začínajú preto od vzrušenia zajakať a jachtať, čo je sprievodným znakom ich snahy čo najrýchlejšie vypovedať to, čo chcú.
Odporúčania:
Kladenie otázok, ktoré dieťa vedú k tomu, aby premýšľalo (rozprávanie o deji rozprávky, postavách a ich skutkoch, prečo sa páči/nepáči, prečo má rado/nemá). Niekedy je ťažšie dieťa pri takejto debete udržať a preto je potrebné za rozhovor ho pochváliť.
Rozprávanie o fotografiách
Dieťa má rado obrázky s množstvom detailov. Tie sú veľmi významné, nielen z dôvodov jazykových (možnosť budovania slovnej zásoby, upevňovania fonologických a fonematických schopností, zdokonaľovania gramatiky dieťaťa, ale cvičenie ortografických schopností).
Jednoduché hry s písmenkami.
Používanie papierových a magnetických písmen.
Pomenovanie chutí.
Ľudmila Hrdináková
FOTO © Ľudovit Mazan
- Ak chcete pridať komentáre, tak sa musíte prihlásiť alebo zaregistrovať.
tak tohle si tedy nedovedu živě představit.... asi neznám ze svého okolí nikoho kdo si MD na střídačku může dovolit.