dnes má meniny Eugénia
zajtra Konštantín
18.9. 2014
Hľadáme nezvestné deti
Printer-friendly versionPoslať známemuPDF version

Deň, kedy vyjadrujeme svoju solidaritu rodinám, ktorých dieťa sa nevrátilo domov a spoločne zažíname svetielko nádeje tým, ktorí sa každé ráno prebúdzajú s myšlienkou: „možno dnes sa vráti, možno podá správu, možno...“

Podľa policajných štatistík sa na Slovensku  strácajú priemerne 3 deti denne.

Azda to všetci poznáme. Stačí malý okamih nepozornosti v nákupnom centre, na kúpalisku a dieťa je preč. Nasleduje panika, zhon, nekonečné minúty hľadania. Väčšina prípadov sa našťastie končí dobre a dieťa sa nájde. Ale ten čas, kedy je dieťa bez dozoru v cudzom prostredí, v panike, predstavuje riziko. S časom nezvestnosti dieťaťa narastá aj nebezpečenstvo, ktoré dieťaťu môže hroziť. Zvlášť, keď sme v cudzej krajine bez dostatočnej znalosti jazyka, prostredia a pomoci blízkych. Najmä anonymita veľkých priestorov, ľahké zoznamovanie sa s cudzími ľuďmi prostredníctvom nových technológií a jednoduchý pohyb v Európe bez hraníc vytvára pre deti nové nebezpečenstvá. Preto dnes už hľadanie strateného dieťaťa nemôže byť len vecou polície. Je potrebná spolupráca verejnosti, neziskového, štátneho aj komerčného sektoru. Každý môže pomôcť.

Je dôležité vedieť, že existuje  európska telefonická linka 116 000, určená špeciálne pre nezvestné a sexuálne vykorisťované deti. Momentálne je linka dostupná v 14 európskych krajinách – Belgicko, Dánsko, Estónsko, Francúzsko, Grécko, Holandsko, Maďarsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Španielsko a Veľká Británia.  Postupne sa pridávajú ďalšie krajiny.

Linka 116 000 je špeciálne určená:

-          rodičom, ktorým sa stratí dieťa, keď cestujú v rámci Európy na dovolenku, za prácou alebo z iných dôvodov

-          deťom na úteku a deťom, ktoré sa ocitli mimo domova a potrebujú pomoc alebo chcú poslať odkaz domov

-          rodinám v prípadoch rodičovských únosov

-          každému, kto vie poskytnúť akékoľvek informácie o nezvestnom dieťati

Zavolaním na číslo 116 000 z miestnej siete bude volajúci spojený s mimovládnou organizáciou v krajine, v ktorej sa práve nachádza. Špeciálne vyškolený operátor je pripravený poskytnúť psychologickú, emocionálnu, administratívnu pomoc, prípadne ho skontaktovať s príslušným úradom alebo priamo prepojiť na inú tiesňovú linku. Operátor komunikuje v úradnom jazyku a v anglickom jazyku.

Na Slovensku prevádzkuje európske číslo 116 000 Linka detskej istoty UNICEF. Linka spĺňa medzinárodne záväzné štandardy kvality služieb. To znamená, že je anonymná, bezplatná, dostupná 24 hodín denne z celého Slovenska, odborne garantovaná, svoje služby ponúka deťom aj rodičom. (Pod termínom deti myslíme deti a mladých ľudí do 18 rokov, ale aj Vy starší ste pre svojich rodičov stále deťmi a preto, keď sa zdržíte, pošlite im aspoň správu, aby sa o Vás nebáli).

... aby pomoc bola vždy na dosah.

Linka detskej istoty UNICEF spúšťa 24. mája už svoju štvrtú kampaň s cieľom zvyšovať citlivosť, všímavosť a ochotu verejnosti pomáhať dostať „hľadané deti do bezpečia“.  Zároveň bude spustená celoslovenská zbierka v uliciach a  zbierka prostredníctvom SMS správ na číslo850. Zaslanie prázdnej SMS v cene 1 Eur pomôže zabezpečiť nepretržitú prevádzku Linky 116 000na Slovensku, aby volanie každého dieťaťa mohlo byť vypočuté a aby pomoc bola vždy na dosah.

 

  

 

Komentáre:
Poslať nový komentár
CAPTCHA
Táto otázka slúži na zabráneniu robotov vkladať nezmyselné príspevky
Image CAPTCHA
Zadajte znaky zobrazené na obrázku prosím.