dnes má meniny Paulína
zajtra Sidónia
22.6. 2018
Pozor na dehydratáciu najmenších!
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

Prišlo leto a s teplými dňami aj všelijaké riziká. Vysoké horúčavy, slabý pitný režim, dovolenkové hnačky či nadmerné potenie. Všetky tieto faktory môžu spôsobiť nepríjemnú komplikáciu – dehydratáciu. Netýka sa však iba dospelých, ale aj tých najmenších – dojčiat.

Čo je to dehydratácia?

Jednoducho povedané, je to strata vody, solí a minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre normálne fungovanie nášho tela a všetkých jeho telesných funkcií. K dehydratácií dochádza, keď telo stráca viac tekutín, ako prijíma. Príčiny dehydratácie môžu byť rôzne. Najčastejšie sú však tieto:

  • Znížený príjem vody a tekutín
  • Hnačka
  • Nadmerné teplo
  • Zvracanie
  • Horúčka
  • Nadmerné potenie

Dehydratácia dospelého organizmu môže byť nebezpečná, ale u malých detí vie byť ešte rizikovejšia. „Telo dieťaťa obsahuje väčšie množstvo vody, čo znamená, že k dehydratácii dochádza skôr,“ hovorí MUDr. Prokopová, detská lekárka. Čím je dieťa menšie, tým väčší  podiel jeho tela tvorí voda. U najmenších detí je to až okolo 80 percent. Aj toto je jeden z dôvodov prečo je ich organizmus omnoho citlivejší na straty tekutín. Pravidelný pitný režim spolu s dostatkom pohybu a vyváženou stratou, predstavuje najdôležitejšie súčasti životného štýlu vášho dieťatka.

Koľko by mali deti vypiť?

Táto otázka je jedným z najčastejších problémov. Všeobecne sa hovorí, že potrebné množstvo tekutín sú 2 – 3 litre, ktoré treba vypiť počas dňa. Toto sa však odporúča dospelým. Malé deti určite nemôžeme donútiť vypiť toľko vody. Práve naopak, mohlo by im to dokonca uškodiť. Deti k svojmu zdravému fungovaniu potrebujú pomerne veľa tekutín. Najdôležitejšie je nespoliehať sa na to, že sa dieťa ohlási samo, že je smädné. Popri svojom vystrájaní na ihrisku, či pri hocijakej inej aktivite na to môže jednoducho zabudnúť.

Dôležité je sledovať nielen množstvo prijímaných tekutín, ale aj tých vylúčených.

Ak najmenšie deti nemočia počas každých 6-8 hodín a staršie aspoň každých 8 -10, tiež to môže byť znak dehydratácie.

„Dehydratácia je v prípade najmenších detí závažný, často až život ohrozujúci stav. Klinické príznaky vyplývajú zo straty tekutín a minerálov. Deti sú apatické, spavé, alebo naopak podráždené, nepokojné. Koža je bledá, suchá spotená - vyzerá ako koža starého človeka. Oči detí sú vpadnuté, sliznice suché, lepkavé, jazyk bielo povlečený“, upozorňuje MUDr. Prokopová. Pri výraznej dehydratácii dochádza k zlyhávaniu cirkulácie, zvýši sa tep srdca, na končatinách je nehmatateľný pulz, deti dýchajú rýchlo, hlboko a majú acetónový zápach z úst. V takýchto situáciách môže nastať až porucha vedomia a zlyhanie obličiek.

Doplňte stratené tekutiny a minerály

Základom liečby je rehydratácia - náhrada stratených tekutín. „Pri ľahkej dehydratácii stačia nebublinkové minerálne vody alebo slabý čierny čaj osladený hroznovým cukrom, ktorý dostať v lekárni“ radí MUDr. Prokopová. Tekutiny podávame po lyžičkách a studené. Spočiatku po jednej lyžičke  každých 10 -15 min.. Ak ich dieťa toleruje, môžeme ich začať podávať častejšie, každých 5-10 min.. Postupne takto dieťa vypije až 120 ml za hodinu. Tekutiny by sa mali podávať aj keď dieťa vracia, nakoľko medzi vracaním sa malé množstvo tekutiny dokáže vstrebať. Pri hnačke sa môže podávať aj ryžový alebo mrkvový odvar, ale nikdy nie čistá voda, kolové nápoje, alebo ovocné šťavy. Tie môžu dokonca výrazne zhoršiť stav vášho drobca. Obsahujú nevhodné zloženie cukrov, minerálov alebo fosforečnany, ktoré môžu poškodiť už aj tak podráždenú črevnú sliznicu.

Ak vaše dieťatko trpí hnačkami, opakovaným zvracaním, či nadmerným potením, riziko dehydratácie je vysoké. Dieťa vtedy stráca veľa tekutín a dôležitých minerálnych látok. V prvej fáze, počas prvých 6-12 hodín sa odporúča podávať Elektrolyty Humana, ktoré pomáhajú vyrovnať stratu chýbajúcich tekutín a minerálov. Sú vhodné na rehydratáciu tekutín od 1. týždňa života dieťatka. Spôsob prípravy je zároveň veľmi jednoduchý: obsah 1 vrecka sa rozpustí v 250 ml čerstvo prevarenej a vychladnutej pitnej vode, prípadne sterilnej balenej vode alebo čaji. Pomôcť pri nadmerných stratách tekutín však môže aj dospelým. Keďže príprava tohto nápoja nie je vôbec zložitá, tak Elektrolyty sú výborným riešením aj na dovolenke, výlete či hocikde v nepohodlí na cestách. Dostupné sú v dvoch variantoch – feniklovej alebo banánovej. Viac informácií sa dozviete na www.vyzivahumana.sk

Množstvo tekutín, ktoré by sa malo dieťa prijať na základe hmotnosti:

Ø  novorodenci – 100 -150 ml/kg telesnej hmotnosti

Ø  3. mes. dieťa – 140 - 150 ml/kg

Ø  6. mes. dieťa – 130 - 150 ml/kg

Ø  1-ročné – 120 - 135 ml/kg

Ø  2-ročné – 115 - 125 ml/kg

Ø  4-ročné – 100 - 110 ml/kg

PR