dnes má meniny Kristína
zajtra Nataša
16.1. 2021
Myslíte na svoje telo? Odľahčite svoj jedálniček počas leta
Printer-friendly versionSend by emailPDF version

 

Prichádza obdobie, na ktoré už všetci túžobne čakáme. Obdobie dovoleniek, slnka a výletov. Je to aj ideálny čas na úpravu našich stravovacích návykov, ktoré by mali zahŕňať viac ovocia a zeleniny. Prečo je to dôležité, vám prezradí MUDr. Peter Minárik, PhD., expert kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v SMART forme“.

Dá sa počas leta zmeniť jedálniček?

Určite áno. Leto je ideálne obdobie na to, aby sme si uvedomili, čo naše telo naozaj potrebuje a čo naopak, vkladáme do našich jedálničkov zbytočne. V lete má človek tendenciu tráviť veľa času vonku pri rôznych aktivitách, preto má menej príležitostí zamýšľať sa nad tým, na čo má chuť. V podstate ľuďom v lete všeobecne ani nechutia veľké, sýte alebo ťažké porcie jedál. V kombinácii s vysokými teplotami na teplomeroch im spôsobujú únavu. Preto radšej volia menej porcií, alebo ľahšie jedlá. Ovocie a zelenina sú v tomto ohľade ideálne. Sú rýchlo stráviteľné, vedia príjemne osviežiť a pritom nezaťažiť trávenie.

Keď ľudia siahnu viac po čerstvom ovocí a zelenine v lete, prečo tak nerobia aj v zime?

Je to z niekoľkých dôvodov. Po prvé, v zime sa organizmus potrebuje zohriať, preto teplé jedlo je v jedálničku na prvom mieste. Ale aj v lete môže mať človek teplú stravu. Avšak kvôli pocitu osvieženia si mnoho ľudí v lete dopraje ako prílohu skôr šalát.

Po druhé, ovocie a zelenina v lete chutia lepšie, sú šťavnatejšie a obsahujú aj viac vitamínov. Najmä ak pochádzajú priamo zo záhradky.

Tretím dôvodom, ako som už spomínal, je to, že v lete človeku nechutia ťažko stráviteľné jedlá.

Koľko by sme mali konzumovať ovocia a zeleniny v letných mesiacoch?

Odporúčaná denná dávka ovocia a zeleniny je najmenej 5 porcií. To platí tak v letných, ako aj zimných mesiacoch. Nemusíte sa zľaknúť označenia porcia, nie je to potrebné zakaždým vážiť. Porciou sa rozumie veľkosť dlane, prípadne aj pohár ovocného alebo zeleninového džúsu. Ako som už spomínal, v lete trávime viac času mimo domova. Vo zvýšenej miere sa aj hýbeme, pričom logicky na pohyb vynaložíme určitú energiu. Konzumáciou ovocia a zeleniny si dobíjame vitamínový „kredit“ a zároveň si telo prílišne nezaťažíme. Alternatívou môžu byť aj 100% ovocné a zeleninové džúsy a pyré, ktoré môžu denne nahradiť jednu porciu z odporúčaného množstva.

PR