dnes má meniny Móric
zajtra Zdenka
22.9. 2018
Jedlo a nápoje za milióny eur skončia v koši
Printer-friendly versionSend by emailPDF version
Slováci na Vianoce zbytočne plytvajú. 
Tri štvrtiny nakupujú viac potravín, ako spotrebujú 
 
Väčšina Slovákov plánuje minúť za jedlo a nápoje na blížiace sa Vianoce
čiastku do 120 eur. V porovnaní s bežnými nákupmi počas roka si
na sviatky deväť z desiatich ľudí  priplatí za kvalitnejšie potraviny.
Z vianočných nákupov sú najdrahšou položkou darčeky, na ktoré míňajú
Slováci najčastejšie od 160 do 200 eur. Množstvo vianočných výdavkov
je však zbytočných. Tri štvrtiny Slovákov sa totiž priznali, že nakupujú viac
potravín, ako dokážu spotrebovať. Podobne je to aj v prípade darčekov,
koré sa obdarovaným nehodia. Dve tretiny ľudí prezradili, že hoci darček
nemôžu používať, nevymenia si ho za iný tovar.

Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 
9 z 10 si za sviatočné menu pripláca  
Stoly plné tradičných vianočných ale aj exotických dobrôt, chladničky
napchaté od spodku až po vrch. Taká je realita mnohých slovenských
domácností počas najobľúbenejších sviatkov roka.
Za predvianočné nákupy neváhajú minúť stovky eur.
Ako ukázal prieskum, štvrtina Slovákov plánuje minúť za potraviny
na Vianoce sumu od 80 o 120 eur. Máme tu ale aj 5 percent takých,
ktorí hodlajú zaplatiť aj dvojnásobok, teda viac ako 240 eur.
„Nie všetci si to však môžu dovoliť, ďalší zase zbytočne až tak
nerozhadzujú peniaze. A tak je tu teda aj 14 percent opýtaných,
ktorým stačí na predvianočný nákup potravín aj menej ako 40 eur.
Tak či tak, 90 percent Slovákov priznáva, že v porovnaní s bežnými
nákupmi počas roka si na Vianoce určite priplatia za kvalitnejšie potraviny
a nápoje,“  približuje analytik spotrebiteľského financovania  spoločnosti
Home Credit Roman Müller.
 
Väčšina z nás kupuje zbytočne veľa potravín 
Väčšina ľudí sa zásobuje potravinami na sviatky doslova „vo veľkom“,
často je to však zbytočne prehnané. Aj vám sa stáva, že na Vianoce
nakúpite viac potravín, než spotrebujete?
Tak na túto otázku odpovedali kladne až tri štvrtiny Slovákov.
Väčšina z nich sa nadbytočné potraviny snaží po sviatkoch ešte nejako
spracovať na ďalšie použitie, predovšetkým ich zamraziť, alebo ich
prípadne rozdajú príbuzným. No a samozrejme je tu aj mnoho takých,
ktorí jedlo po sviatkoch jednoducho vyhodia do koša. Najviac z nich
odhadlo, že takto skončí v odpade jedlo či nápoje v hodnote približne
za 20 eur. V koši tak zbytočne skončia potraviny za milióny eur.
„Pred samotným veľkým nákupom potravín je dobré napísať si zoznam a
množstvo potravín, ktoré idem kupovať. Následne si to celé ešte raz
pre istotu prejsť a reálne zhodnotiť, čo a aké množstvo jedla  naozaj
dokážeme za tých pár dní  skonzumovať,“ radí R. Müller.

 

Najviac peňazí ide na darčeky 
 
Keď sa pozrieme na celkové výdavky, ktoré míňajú slovenské domácnosti
na Vianoce, tradične najvyššou položkou je nákup darčekov.
Najväčšia skupina opýtaných - asi každý piaty, minie na darčeky od 160
do 200 eur. Ďalších asi 20 percent sa dokáže dostať pod hranicu 80 eur.
„Samozrejme, je tu aj nemálo takých, ktorí si môžu dovoliť míňať
za darčeky pre svojich blízkych aj podstatne vyššie sumy. Približne každý
desiaty respondent v prieskume prezradil, že na darčeky minie čiastku
prevyšujúcu 200 eur,“ dopĺňa R. Müller. 
Z ďalších finančných nákladov, teda okrem potravín a darčekov, sú to
aj výdavky za stromček a sviatočné dekorácie. V tomto prípade sa viac
ako polovica ľudí dokáže zmestiť pod hranicu 40 eur. 
   
Čo s nechcenými darčekmi?
Nie každému sa podarí kúpiť vhodný darček, predovšetkým v prípadoch,
keď má isť o úplné prekvapenie. A tak sa stáva, že darček sa
obdarovanému jednoducho nepáči, nehodí sa mu alebo mu trebárs
nesedí veľkosť oblečenia. Jedenásť percent Slovákov sa v prieskume
vyjadrilo, že minulé Vianoce niekomu zo svojich blízkych darovali
nevhodný darček. Takých, čo nechcený darček dostali, je ešte viac -
až 17 percent. Čo je ale zaujímavé, dve tretiny ľudí si takýto nevhodný
darček nechali napriek tomu, že ho nijako nevyužijú. Len dvaja z desiatich
si ho vymenili v obchode za iný.
„Evidentne najpohodlnejšie to vyriešili 4 percentá tých respondentov, ktorí
takýto darček jednoucho vrátili darcovi, nech to všetko za nich vybaví,“
dodal R. Müller.           
 

  * Prieskum v novembri 2017 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 523 respondentov.

TS