dnes má meniny Ivica
zajtra Albína
15.12. 2018

Mlieko do kávy, raňajkový jogurt s cereáliami, ľahký slaný syr v chutnom šaláte, krupicová kaša s nádychom nostalgie, tradičné slovenské „bryndzáky“ atď. Mlieko je naším každodenným spoločníkom v mnohých podobách a zároveň nenahraditeľným zdrojom vitamínom, stopových prvkov a kvalitných bielkovín, ktoré ľudské telo potrebuje.

Zrýchlené tempo života častokrát neberie ohľad na správne stravovacie návyky. Slováci konzumujú príliš málo výrobkov vhodných na vyváženú stravu. Zhon, stres a únava takéto telu škodlivé správanie len utužujú. Prezradíme vám, ako ich eliminovať.

Trápi vás nepríjemný a bolestivý zápal v oblasti pazúch, slabín v okolí vonkajších pohlavných orgánov alebo pod prsiami? Môže ísť o chronické autoimunitné (imunitne podmienené) kožné ochorenie, ktoré je menej známe ako laickej, tak ale aj časti odbornej verejnosti. Jeho názov je hidradenitída, latinsky hidradenitis suppurativa. Veľkým problémom v prípade tohto ochorenia je nízke povedomie, čo potvrdzuje aj štatistika – iba u 19 % pacientov je choroba diagnostikovaná včas a správne. K liečbe choroby sa pristupuje rôzne, pričom novú nádej pacientom prináša biologická liečba, ktorá sa ukazuje ako účinná.

Priemerný človek trávi  80 až 95% svojho času v interiéry budov, či už ide o byt, kde žije, školu alebo úrad. Život vo vnútorných priestoroch môže mať na život a zdravie človeka mnoho negatívnych aspektov. Budovy sú postavené v úmysle poskytovať relatívne bezpečné a komfortné prostredie pre prácu a bývanie, v nohých prípadoch je ale tento cieľ nedosiahnuteľný. Mnoho ľudí cíti príznaky ochorenia.  Suchosť v hrdle, upchatý nos, suché oči, pocit zvierania v hrdle a nervozita bez zjavnej príčiny, to je každodenná realita mnohých z nás. Tieto zdravotné problémy vznikajúce v súvislosti s pobytom v budove, ktoré sa strácajú po jej opustení. Vedci tieto príznaky nazvali Syndróm chorých budov – Sick Building Syndrom alebo SBS. Čo spôsobuje tento fenomén a ako si s ním poradiť?

Pre podstatnú časť ľudstva z rozvojových krajín stále platí to, čo bolo bežné zhruba 3 generácie v našich končinách – ich strava je energeticky chudobná. Základom sú zložky rastlinného pôvodu, potraviny sú väčšinou lokálne a s vysokým obsahom mikroorganizmov. To sa ale netýka nášho stravovania, ktoré je naopak energeticky neprimerane bohaté. Prevažuje v ňom mäso, nasýtené tuky a prázdne sacharidy na úkor rastlinnej zložky. Strava je programovo zbavovaná prospešných mikroorganizmov a naopak, obsahuje veľa neprirodzených chemických súčastí.

Zástupcovia pacientskych organizácií predstavili Výzvu pre budúcu vládu. Chcú začať diskusiu o oblastiach, kde vidia potrebu zmeny. Ide o zrýchlenie správnej diagnostiky cez lepšie vzdelávanie, zabezpečenie rovnakého prístupu k liečbe a odstraňovanie byrokracie v sociálnych službách. 
 

Hippokrates hovorieval: ,,Nech jedlo je vašim liekom”. Súčasní odbroníci na výživu apelujú na konzumáciu vyváženej stravy, čo je najlepším liekom všetkých čias. Vhodne zvolené potraviny sú  prvým krokom k budovaniu imunitného systému, obzvlášť v zimnom období.

Ovocie a zelenina sú plnohodnotným zdrojom živín, ktoré si telo nevie samo vyprodukovať. Dennou konzumáciou piatich porcií ovocia a zeleniny, kde jednou z nich môže byť džús alebo pyré, poskytneme organizmu bohaté vitamíny a antioxidanty, ktoré sú nevyhnutné pre zdravú životosprávu[1]. Menej ako polovica opýtaných Slovákov (38,3%) dodržiava odporúčania expertov na konzumáciu ovocia dva až trikrát denne. Odporúčané štyri alebo päť porcií zeleniny konzumuje iba 5% respondentov[2].

Tak znie heslo tohtoročného Svetového dňa osteoporózy, ktorý si každoročne pripomíname 20. októbra. Od roku 1997 ho vyhlasuje Medzinárodná nadácia osteoporózy -  International Osteoporosis Foundation (IOF). Vďaka tomu sa verejnosť dozvedá viac o možnostiach prevencie, diagnostike a liečbe osteoporózy ako aj o ostatných metabolických ochoreniach kostí.
 

S príchodom chladného septembra sa väčšina ľudí často nemôže na prácu stopercentne sústrediť, ľahšie zabúdajú, utekajú myšlienkami od úloh a všetko im trvá dlhšie, než obvykle. Ako naštartovať mozog tak, aby opäť fungoval naplno?

Hoci sa zdá, že ide o značný problém a mnoho ľudí za ním hľadá niečo viac, často ide len o to, že mozog nedostáva tú správnu výživu a na chvíľu vypadol z tréningu, ľudovo povedané vypol. Je potrebné dodať mu energiu a vhodnými metódami ho naštartovať. Ak pociťujeme zhoršenie sústredenia sa a pamäte už dlhšiu dobu, venujme pozornosť nasledujúcim radám.